بررسی اقتصاد اندونزی/  بیشترین صادرات اندونزی به کدام کشور است؟

اَندونِزی کشوری فراقاره‌ای و مجمع‌الجزایری است که در آسیای جنوب شرقی و شمال اقیانوسیه (پاپوآ در ملانزی) قرار گرفته است.

اندونزی در مجمع‌الجزایر مالایی بین قاره آسیا و اقیانوسیه قرار دارد و کشوری مجمع‌الجزایری متشکل از ۱۷٬۵۰۸ جزیره و ۳۸ استان است اما با وجود جمعیت زیاد و مناطق پرتراکم، اندونزی دارای جنگل‌های کم‌جمعیت بسیار گسترده‌ای نیز هست که دومین سطح از تنوع زیستی را در جهان در خود جای داده‌اند. بنابر آمار سال ۲۰۰۵ تولید ناخالص داخلی اندونزی ۲۸۷ میلیارد دلار بوده‌است و سهم سرانه هر فرد ۴۴۵۸ دلار است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) اندونزی در سال ۲۰۲۲ برابر ۱۰۸۹میلیارد دلار بوده‌است.

این کشور دارای سهم صنعت ۴۰٫۷٪ که بیشتر به فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی مشغول است و سهم بخش کشاورزی ۱۴٪ است و محصول اصلی آن را برنج تشکیل می‌دهد اما با این حال بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، در واقع ۴۱ میلیون و هشتصد هزار نفر از نیروی کار در بخش کشاورزی شاغلند؛ که کشاورزانی هستند که حرفه‌ای نیستند و در سطح کلان تولید نمی‌کنند. اما هم کشاورزان بزرگ و هم روستاییان مقدار زیادی لاستیک، چای، قهوه، تنباکو و ادویه تولید و صادر می‌کنند و جالب است بدانید از دوران استعمار هلند زیرساخت مناسب آبیاری در کشاورزی برای اندونزی به جا مانده‌است.

بیشترین صادرات اندونزی به کشورهایی همچون آمریکا و ژاپن و چین و سنگاپور است.

 در واقع اندونزی از لحاظ معدنی کشوری غنی محسوب می‌شود و معادن نفت، گاز طبیعی، قلع، نیکل، زغال‌سنگ، بوکسیت و مس در این کشور موجود است اما به علت نسبت بیشتر جمعیت به ثروت جمعیت مردم فقیر زیاد است.

از سوی دیگر صنعت معدنکاری سهمی ۱۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی اندونزی دارد و یکی دیگر از منابع کسب درآمد برای اندونزی صنعت گردشگری است.

 

رشد اقتصادی در اندونزی چگونه است؟

همانطور که‌می‌دانید رشد اقتصادی قوی به کشور کمک می‌کند تا به کاهش چشمگیر فقر دست پیدا کند که طبق گزارش بانک جهانی، اندونزیایی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند تا چند سال آینده  از ۲۳ درصد جمعیت به ۱۱ درصد کاهش خواهند یافت اما با این رشد گسترده تعداد اندونزیایی‌هایی که طبقه متوسط محسوب می‌شوند به ۵۰ میلیون نفر می‌‌رسد و  سرمایه‌گذاری در اندونزی افزایش پیدا خواهد کرد که همین امر اقتصاد اندونزی را گسترش می‌دهد.

 در واقع اندونزی دارای اقتصاد مبتنی بر بازار است که دولت نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

اگر بخواهیم مثالی بزنیم می توان گفت که  مدیریت قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند سوخت، برنج و برق را می‌توان از برنامه‌های اقتصادی موفق دولت دانست که در سال‌های اخیر سبب پیشرفت اقتصاد اندونزی شده است.

در واقع می توان اینطور گفت که از نظر ارزش افزوده، بخش صنعت ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بسیار قابل توجه است و مشوق‌های دولتی مراودات خارجی را برای رشد اقتصادی آینده مد نظر قرار داده‌اند. بخش‌های عمده صنعت این کشور شامل نفت و گاز طبیعی، منسوجات و پوشاک، معدن، کفش، تخته سه لا، لاستیک و کودهای شیمیایی است.

باید بدانید بخش خدمات به همان اندازه برای اندونزی مهم است که ۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده است.

اما نکته قابل توجه دیگر شرکای وین کشور استند که باید بدانید؛ شرکای تجاری اصلی اندونزی در زمینه اقتصادی ژاپن، چین، سنگاپور و کره جنوبی هستند.

شرایط اقتصاد اندونزی

اندونزی دارای برخی از بزرگترین مناطق جنگل های استوایی قابل بهره برداری در جهان است، به ویژه در کالیمانتان و پاپوآ. چندین منطقه کوچک از جنگل‌ها و مزارع (بیشتر ساج) وجود دارد، اما بیشتر درختان از چوب‌های سخت گرمسیری همیشه سبز هستند. تولید تخته سه لا و روکش هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات مهم شده است.

عملیات عمده چوب عمدتا در کالیمانتان واقع شده است، اما قطع درختان در سایر جزایر بزرگ نیز رخ می‌دهد. شرکت‌های قانونی و همچنین چوب‌‌برهای غیرقانونی، گونه‌های خاصی را مورد هدف قرار می‌‌دهند، ساج عمدتاً از جاوا استخراج می‌شود که این مساله بر اقتصاد اندونزی تاثیر می‌گذارد.

از دهه ۱۹۶۰، صنعت چوب به سرعت رشد کرده، اما از طریق جنگل زدایی خسارت قابل توجهی به بار آورده است. همچنین آتش‌سوزی‌های مکرر جنگل‌ها در مقیاس بزرگ، تهدیدی برای محیط‌زیست هستند که بیشتر آن‌ها ناشی از کشاورزی معیشتی یا پاکسازی دولتی برای مزارع است.

این آتش‌سوزی‌‌ها نه تنها مناطق وسیعی از پوشش گیاهی را از بین می ‌برند، بلکه مهی را ایجاد می‌کنند که اغلب تا سنگاپور و شبه جزیره مالزی می ‌رسد. جنگل‌زدایی و مسائل مربوط به کیفیت هوا، محیط بانان را بر آن داشت تا از دولت اندونزی بخواهند که قطع درختان را محدود و آتشسوزی را کنترل کند و برنامه‌های احیای جنگل را اجرا کند.

 

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود